Tjänster

Vinn era kunder!

Många kallar det för tredjepartslogistik även förkortat till TPL eller 3PL. Vi vill istället säga att vi är erat lager med all kompetens som ni behöver för att ni skall kunna fokusera på det ni är bäst på – att vinna era kunder!

Lager & Frakt

Lager & Frakt

Vi tar hand om hela kedjan från att era varor kommer till lagret från leverantör till det att ordern skickas till kund.

E-handelslogistik

E-handels-
logistik

Vi erbjuder helhetslösningar för er som driver e-handel. Vi administrerar era orders, packar, skickar och sköter eventuell support.

Mervärden

Vi har även samlat en rad tillägg och mervärdestjänster för att erbjuda optimering och effektivisering av era flöden.

Hos oss får du alltid en personlig kontakt.

Hej! Jag heter Tony Mårshans och är affärsområdeschef. På Proflog värderar vi nära relationer mycket högt, vi vill inte bara vara ett lager som säljer tjänster, vi vill lära känna er och er verksamhet - på så sätt kan vi också leverera anpassade tjänster just för er!
På Proflog värderar vi nära relationer mycket högt, vi vill inte bara vara ett lager som säljer tjänster, vi vill lära känna er och er verksamhet - på så sett kan vi också leverera anpassade tjänster just för er!

Lager & Frakt

Vi är ert lager som tar hand om hela kedjan från att dina varor kommer till Falun från leverantörerna, till att vi lagerhåller, plockar och packar och ser till att din kund får snabbast möjligast leverans av sin order – vi gör allt med hjärtat i Dalarna.

Många kallar det för tredjepartslogistik även förkortat till TPL eller 3PL. Vi vill istället säga att vi är erat lager med all kompetens som ni behöver för att ni skall kunna fokusera på det ni är bäst på – att vinna era kunder!

E-handelslogistik

E-handels-
logistik

1. Inkommande gods – Inbound

2. Godsmottagning och inleverans
Redan när du lagt beställning hos din leverantör registreras samtidigt en så kallad inköpsorder i lagersystemet (WMS:et – Warehouse Management System). 

Inleveransprocessen är en av de viktigaste stegen i hela kedjan, det är här vi sätter grunden för korrekta lagersaldon och gör varorna tillgängliga så snabbt som möjligt i din webshop.

När varorna ankommer Falun och lagret, tar vi emot det och gör en godskontroll. Antal kollin räknas och godset synas efter eventuella skador. Därefter skannar vi EAN (streckkod) eller QR-kod alternativt RFID på varorna, lagerlägger på respektive plockplats och omedelbart uppdateras saldot på dina varor.

3. Lagerhållning
I Falun får du tillgång till ett modern och fräscht lager på totalt 44 000 kvadratmeter, ca 70 000 pallplatser och närmare 100 000 plockplatser. Dessutom servas du av drygt 200 medarbetare dagligen.

  • Stordriftsfördelar där vi lagerhåller dina varor på bästa sätt, du tar inga dyra investeringar i vare sig hyllor, automationslösningar eller it-system.
  • Du har en flexibel storlek på lagret med en hyreskostnad som följer antal använda plockplatser, vare sig mer eller mindre.
  • ISO-certifierat lager i både miljö och kvalité.

"Vi packar alltid med hänsyn till miljön"

4. Plock & Pack
När din kund lagt en order i din webshop så får vi in den automatiskt till vårt WMS (Warehouse Management System). I samma ögonblick ser dina lagerkollegor att det är dags att plocka ordern. De skriver ut följesedel, retursedel och ev. marknadsinfo, vissa kunder kör helt papperslöst och alltsammans mailas till kunden i samma ögonblick. 

Varorna plockas med scanner för att säkerställa att vi plockar rätt vara och rätt antal till rätt kund.

Vi packar produkterna omsorgsfullt och alltid med hänsyn till miljön. Vi packar i anpassade kartonger eller e-handelspåsar, vi använder återvunnet papper i så stor utsträckning som möjligt och ser till att paketet innehåller så lite luft som möjligt. Detta gynnar både miljön och priset på frakten. Även här får ni fördel av våra stora inköpsvolymer vilket pressar priserna, vill du ha eget brandat emballage köper vi in det också såklart.

5. Frakt
När ordern är packad bokar vi transporten utifrån de kriterier vi tillsammans satt upp. 

Tack vare vårt transportörsoberoende samarbetar vi med de flesta transportörer som täcker hela världen. Utifrån hur var dina kunder finns och hur dina försändelser ser ut vägleder våra experter dig till ett antal rekommenderade fraktalternativ.

Geografiskt ligger vi intill E16 – Falun/Borlänge räknas som ett eget logistiknav tack vare den välutvecklade infrastruktur vi har i form av Europavägar och viktiga tågförbindelser till och från de två stora godshamnarna Göteborg och Gävle, men också direkt anslutning till viktiga stambanor för godstrafik. Dalarna är ett av landets största exportlän.

Från lagret i Falun når dina paket i stort sett hela Sverige inom ett dygn och större delen av världen inom 2-5 dagar. Finns dina kunder i Dalarna kan vi dessutom leverera paket ihop med morgontidningen. 

5. Returhantering
Inom e-handeln är returer en naturlig del av affären. Sett över alla e-handelssegment är returgraden ca 10%. Att erbjuda era kunder enkla och smidiga returer vid ångerköp, byten och reklamation är viktigt för att både få köpet första gången och för att bygga kundlojalitet.

Returer föder kostnader för returfrakter, hantering och administration. Helheten innebär att vi ser till att dina kunder får en returfraktsedel, vi tar emot returen, hantera och kontrollera varorna samt administrerar den enligt överenskommen process.

Mervärdestjänster

Mervärdes-
tjänster

1. Förädling och rework
Behöver dina varor packas om, märkas, eller förädlas på något vis gör vi detta enligt instruktion som vi tillsammans skapar för att uppnå högsta tänkbara kvalité.

Exempel på arbeten vi utför;

  • Packa kläder i silkespapper och speciellt framtaget emballage. Försluter emballaget med logotypetikett.
  • Kitplockning – flera olika varor som utgör ett paket.
  • Enklare montering
  • Ompackning från bulkförpackning till bättre lämpade konsumentförpackningar eller tvärtom. 
  • Kuvertering av marknadsföringsmaterial som skall skickas tillsammans med dina varor.
  • Packa med Give-aways

2. Import och tullhantering
Vi hjälper dig med att ta hem dina varor från dina leverantörer, var i världen de än finns. Våra dedikerade kollegor ser till att välja bästa möjliga fraktsätt utifrån dina önskemål – vi bokar frakten, skapar all nödvändig dokumentation för t ex förtullning och vi bevakar hela leveransen tills att varorna når lagret.

Tack vare att vi är transportörsoberoende och att vi kan samla ihop flera kunders transportvolymer skapas stordriftsfördelar i transportupphandlingar, därmed får du som enskild kund ett bättre transportavtal än vad du själv skulle kunna förhandla fram.

4. Kundservice
Behöver ni en dedikerad kundservice eller avlastning, så hanterar vi förstås detta åt er. Tillsammans går vi genom vad ni vill ha och vi sätter upp ett team som utbildas med rätt kunskap om er verksamhet. Funktionen kan också innebära ta emot order via e-post och telefon, orderadministration eller annan back-office som ni har behov av. 

4. Studiofotografering & Produktbilder
I vår egna studio som finns i samma byggnad som vårt lager fotograferar vi dina varor i samarbete Skipstone Studios. Att få sina varor fotograferade av proffs direkt när de anländer från leverantör till lagret utan mellanhänder eller transport till annan ort sparar både tid, pengar och miljöbelastning i form av transporter. Dessutom sätter du ditt bildspråk tillsammans med våra fotografer som har stor erfarenhet av de enklaste fotona till riktigt svåra. Vi frilägger och iordningställer varenda fotografi i de format du önskar. 

5. Emballage
Genom våra leverantörer av emballage kan vi i stort sett ta fram precis det ni önskar och till stordriftspriser i och med att vi köper in väldigt stora volymer årligen. Vill ni ha egen design på kartongen och e-handelspåsen så trycker vi dessa specifikt för ditt företag och i relativt små volymer.

6. System och integrationer
Våra lagersystem (WMS:et) är verksamhetens hjärta. Ett kraftfullt stöd för att du skall kunna ha ett kostnadseffektivt lager men också kontroll på allt som händer med dina varor. Vi använder idag nordens ledande molnbaserade WMS – Ongoing Warehouse Management Systems för de flesta av våra e-handlare som har sitt lager hos oss. 

Vi har även expertis i Consafes Astro WMS som används för större kunder, med kundanpassade integrationslösnignar.

I majoriteten av integrationerna vi gör mot ert affärssystem eller webbutik så är det en standardintegration i form av API. Ongoing har idag färdiga API:er mot flertalet av webutikerna som används och även ekonomisystem. 

Behöver vi hjälp av expertis så har vi självklart detta inhouse.

Rulla till toppen
Scroll to Top